Dirk Hanssens

Ik was student in Leuven en had hier mijn kamer. Ik was hier gekomen als seminarist van Brugge. Door mijn eerder creatieve aard, is men me kwijtgespeeld aan deze plek. Het gemeenschapsleven hier sprak me aan. Ik ben ook aangetrokken door boeken, literatuur, het stille werk. Ik had toen al die contemplatieve houding. Als parochiepriester ben je functionaris, en moet je van het een naar het ander gaan. Monniken wijden zich toe aan het verdiepende leven. Die leggen daar de nadruk op. Soms groeit het lezingen geven ook boven je hoofd, maar je kan jezelf niet voorbij hollen. De bel gaat gaat en het is tijd voor eten of het gebed. Het is een afgebakend ritmisch en gezond leven. Hier zit je binnen een vast patroon dat je rust geeft en je veel meer doet werken. Mensen vergeten vaak dat een pauze heel heilzaam kan zijn. Dat weten kunstenaars ook.

Ik ben binnengetreden in 1987. Sinds 2008 is het park in erfpacht gegeven aan de stad. Wij deden er niets mee en nu is het van de gemeenschap, maar we hebben er ook nog een stem in. Er staat een schuurtje dat door de imker wordt gebruikt. Schapen worden gebracht om het gras af te doen. Ze worden geplaatst van hier naar daar. Wij waarderen het park als park. Er staan hier bijzondere bomen, zoals Sequoia. Het is hier geen publiekstrekker, zoals Maredsous. Wij hebben hun troeven niet. De trap heeft de toegang tot de tuin verbeterd, maar niet tot ons huis. De Vaartkom met wooneenheden, grote winkels, dat was er niet. Het was eerder verloederd. Er is een studentenresidentie gekomen. Het was vroeger ook geen jachthaven. Wellicht is het dat vandaag omdat de prijzen van appartementen hoog zijn. Stella gebruikte enkele boten om graan af te voeren en dat ging dan op de trein (vroeger voor de klimzaal). De opslagplaats was het douanecomplex aan de kop van de Leuvense Vaartkom: het Openbaar Entrepot, het huidige Opek. Wij gaan vaak naar de winkel met de auto, buiten het centrum.

Wij zitten hier sinds 1899. Dan zijn de eerste monniken vanuit Maredsous gekomen. Het was een studiehuis, maar het is uit de hand gelopen, omdat een aantal niet meer teruggingen, omdat ze er doctoreerden. Keizersberg heeft een belangrijke rol gehad in heel wat veranderingen via liturgische congressen, tijdschriften etc. Jaren 50-60 zaten hier Franstalige professoren en had het een elitair karakter. Van 68 werd nederlands de voertaal. Dan zijn er heel wat professoren teruggaan naar Maredsous bijvoorbeeld. Enkelen zijn gebleven en hebben de taal geleerd. Dom Ambroos Verheul heeft heel wat betekend in de omslag naar de nederlandse taal. Over de toekomst denken wij niet expliciet na, gezien wij niet weten wat er gaat gebeuren. Opeens kan onze gemeenschap een groei kennen, bijvoorbeeld met een recente intrede van een jonge man kunnen nieuwe mensen meekomen. Een kleine gemeenschap heeft ook voordelen. In de maatschappij is het percentage gelovigen klein, dus het is misschien goed dat dit in verhouding is. Als je een klein eilandje bent in een geseculariseerde zee, en je houdt stand, daar trekken mensen zich ook aan op. Wij hebben een goede samenwerking met de stad Leuven, daar is deze tentoonstelling een vrucht van.  Hoe we werken? Monniken kiezen eigenlijk voor god en niet voor elkaar, maar met 5 wordt je een gezin. Wij verzorgen de gastenverblijven, de studenten, de huishoudelijke taken. Wij hebben plaats voor 80 studenten. We hebben het nu moeilijk, omdat ze een beetje veel gebouwd hebben in Leuven. Deze verblijven vormden onze inkomsten.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s