Karen Lens

“Ik speel een rol als katalysator van nieuwe dynamieken op historische plekken. Ik doe onderzoek naar herbestemming van abdijen. Deze Benedictijnenabdij is een levende gemeenschap met relatief jonge mensen. Zij  hebben “tijd nemen” als troef, iets waar we nog amper tijd voor maken, en dat trekt jonge mensen aan. Dat is verbonden aan de regel van Benedictus. In deze regel zit vooral vervat dat dagindeling heel belangrijk is, een programma. De abdijen zelf zijn een zelfbedruipend systeem. Sommigen gebruikten hoeves om geld te maken. Ze werkten vaak samen met lekenbroeders om de boerderij te laten draaien. Veel mensen geven ook les, werken aan universiteiten, zijn verplegers of artsen, … In een levende gemeenschap, wordt hun loon dan in een pot gestort”. De Norbertijnen an abdij van park zijn bijvoorbeeld goed in het commercieel en economisch maken en toch bij de leer blijven.  Begijnen waren bijvoorbeeld economisch heel realistisch.  

De typologie van de abdij is ontstaan in de woestijn, in Syrië en Egypte in een lintbebouwing van lauda’s, miniboerderijen die omwald zijn. Deze plekken waren bevolkt door leraren met leerlingen, en ze trokken toeristen aan. Omdat benedictijnen heel contemplatief zijn met veel mensen in huis zijn, hebben ze aan hun gemeenschapsleven moeten werken via een regel. De regel was zo eenvoudig dat veel bewindvoerders ze hebben verplicht verplicht op hun grondgebied. Er moet een kapel zijn en een kerk en je moet samen kunnen eten en slapen”. Over kledij wordt veel gezegd. Anderen hebben deze regel ofwel geupdate, ofwel er zich er tegen afgezet.

Kloosters zijn dus opgebouwd rond een aantal ankerpunten: het spirituele, de permanente bewoning door de gemeenschap, gastvrijheid (ook als verdienmodel, bv studentenresidenties), diensten (bv. zorgsector, vaak uit kloosters gestart voor franse revolutie en later door leken en staat overgenomen), logistiek (boerderij, drukkerij, workshops voor kledij, brandweermannen van sint truiden, brouwerijen, ziekenhuizen; onderhoud, schrijnwerkerij, wasserij).De uitbouw van de ruimten diensten en logistiek in abdijen gebeurden heel bottom-up, op basis van de vaardigheden van de in de gemeenschap aanwezige monniken”.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s