Roger Geunis

Description

Woonomgeving en woonwensen Roger woont in de Overwegstraat op zo’n driehonder meter van de Grote Baan. Hij is er in 1991 komen met zijn vrouw en drie kinderen, maar woont er inmiddels alleen. Ze woonden eerst in Leuven, maar omdat Roger werk had gevonden in Houthalen besloten ze daar een appartement te kopen. Zo’n vijf jaar later besloten ze om in het dorp te blijven wonen en hebben ze zelf gebouwd. Roger is ondertussen gepensioneerd en woont momenteel dus in een veel te groot huis voor een alleenstaande man, maar omwille van onder andere de goede buren en het feit dat de kinderen er nog hun kamers hebben is Roger op de korte termijn niet van plan om te verhuizen. Roger heeft er altijd graag gewoond, omdat zijn woning net ver genoeg van de Grote Baan ligt om er geen geluidsoverlast en slechte impact op de luchtkwaliteit van te ondervinden. Doorheen de jaren is er uiteraard heel wat bijgebouwd in de straat, vertelt Roger. Persoonlijk vindt hij het straatprofiel te breed, hetgeen leidt tot nogal hoge autosnelheden, hetgeen weer aanleiding geeft tot bloembakken en dergelijke in de straat. Persoonlijk hoeft er voor Roger niet zo veel te veranderen aan de Grote Baan. Dat vindt hij ten eerste omdat hij van de drukte op de Baan sowieso niet zo veel last heeft en ten tweede omdat hij de drukke momenten goed kan vermijden als hij de Baan wél nodig heeft. Dit komt omdat hij gepensioneerd is en omdat hij zich bovendien grotendeels met de fiets verplaatst. Daarom vreest hij dat hij meer last zal hebben van mogelijke werken dan de voordelen van het toekomstig resultaat. Uiteraard beseft hij wel dat het voor anderen wel zeker van belang zal zijn. Hetgeen hij wel persoonlijk belangrijk vindt, is dat het fietspad langs de Grote Baan veiliger wordt, want dat is rampzalig, vertelt Roger. Roger vindt Helchteren zeker niet veilig qua verkeer. Als je je nog maar een beetje verplaatst in Helchteren, wordt je meteen geconfronteerd met dat verschrikkelijke kruispunt, vertelt hij. Vooral de zwakke weggebruikers verdienen meer aandacht. De fietspaden langs de Grote Baan zijn zeer onaangenaam, weet Roger te vertellen, vooral richting Hechtel. Zelfs als Roger naar Houthalen fietst, vermijdt hij de Grote Baan en verkiest hij een omleiding langs de fietssnelweg. Roger vindt het dorpscentrum niet zo aantrekkelijk omdat het in 4 delen is gekapt, door de Noord-Zuid- en Oost-West-verbindingen. Enkele jaren geleden hadden Roger en zijn vrouw al eens gekeken om te verhuizen, omdat hun woning te groot is voor twee, maar ze vonden toen niet echt een fijne plek in het dorpscentrum. Daarom heeft Roger niet echt de behoefte om te verhuizen naar een andere locatie in het centrum; zolang hij hier blijft wonen is zijn huidige woning het best geschikt. Als student en jongvolwassene woonde hij in Leuven en daar heeft hij wel goede herinneringen aan. Als hij zou verhuizen, zou hij daarom overwegen om misschien naar Hasselt te verhuizen, aangezien dat een gelijkaardige woonomgeving is maar toch nog dicht bij zijn kennissen en vrienden. Als hij naar een dorp zou ‘moeten’ verhuizen, lijkt Zonhoven voor Roger wel een interessant alternatief omdat daar veel minder doorgaand verkeer is. Roger vindt de sneltram zeker een goed idee, alhoewel hij momenteel niet zo vaak het openbaar vervoer gebruikt. Maar als hij in de toekomst minder goed te been zou zijn, is de sneltram wel een goed alternatief. Lange en korte termijn De oostelijke verbinding lijkt Roger geen verstandig alternatief. Hij zou liever zien dat er zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van de bestaande situatie en dat die verbeterd wordt. Veel ondertunnelen lijkt Roger duur. Hij wijst ook op het gevaar dat een tunnel veel luchtvervuiling met zich kan meebrengen, ter hoogte van de tunnelmonden (als voorbeeld geeft hij hierover de tunnel in Roermond). Volgens Roger is de hele Grote Baan gewoonweg niet gebouwd voor fietsers; hij kan verschillende knelpunten aanduiden, maar over het algemeen wilt hij gewoon dat het een veiligere fietsomgeving wordt zonder het verkeer al te veel te belemmeren. Hoe gaan we samen verder? Roger wil zeker op de hoogte gehouden worden in de toekomst. Hij wilt vooral weten wat voor overlast en beperkingen er zullen zijn tijdens de werken, want dat is voor hem persoonlijk de grootste impact van het project. Roger wijst erop dat de verkeersinfrastructuur in Nederland veel beter is en schaamt zich elke keer als hij van Nederland opnieuw België binnenrijdt; vooral de Belgische kruispunten zijn een ramp. Roger zou daarom graag zien dat de uitvoering en werken door de Nederlanders worden uitgevoerd, omdat hij vermoedt dat deze het veel efficiënter en doelgerichter zouden aanpakken.
Links

- RELATIONS

2019-11-06 10:40:09

NZL-interviews

- RELATIONS

2021-07-19 15:19:43

Woonwensenonderzoek Grote Baan