Leermoment 2
Description
Leermoment 2 gaat over bemiddeling en bouwt verder op leermoment 1 waarbij de focus lag op de opdrachtformulering. Dikwijls is er eigenlijk al nood aan een soort bemiddelingsproces al voordat een bepaalde opdracht wordt geformuleerd. De bemiddelaar - liefst iemand met ervaring over kunstintegratie en bijhorend instabiel proces - kan daar meer duidelijkheid scheppen. Tegenwoordig is er een heropleving aan de gang omtrent kunstopdrachten die zich bezighouden met maatschappelijke uitdagingen. Desalniettemin mag kunst niet zomaar gelijkgesteld worden aan dienstverlening. Bemiddeling kan in die zin een belangrijke rol spelen om de verwachtingen van wat kunst kan betekenen te temperen en om het complexe netwerk van diverse partijen een zekere realiteitszin te geven over wat kunst wel en niet kan. Bovendien wordt er liefst ook integraal bemiddeld vanaf het begin (voor het aanstellen van een kunstenaar) tot het - en na het - einde (inclusief nazorg). Dit kan gerealiseerd worden door bijvoorbeeld bemiddelaars met verschillende profielen te combineren. Echter zijn bemiddelaars - en dit geldt ook voor kunstenaars met een bepaald profiel - niet talrijk aanwezig en er is dus bijkomende training nodig voor bemiddelaars, zeker voor zij die affiniteit hebben met grondgebonden materies. Centraal in het bemiddelingswerk staat het maatwerk: de juiste opdrachtomschrijving, het mappen van actoren, een diepe analyse van deze actoren, maar ook van de opdracht zelf (zoals bijvoorbeeld bijhorende verwachtingen en nazorg). Het doel van dit leermoment was om te reflecteren over het fenomeen van bemiddeling, en om van elkaar te leren, maar ook om dezelfde taal te spreken. In de eerste fase van het bemiddelingsproces, moet er gefocust worden op de toewijzing van een kunstenaar, daar gaan we eerst op in.