Herinrichting N2 (Masterclass Map-It Groep 3)

Description

Voor de tweede masterclass sessie rond de Map-It tool ging een groep deelnemers aan de slag met de herinrichting van de N2. De N2 is een typische staatsbaan met baanwinkels aan weerskanten gericht op winkelen met de wagen. Er liggen veel autogarages, enkele meubelzaken maar ook kleine handelaars, alsook enkele woonhuizen. Omliggend is woongebied. Op de dit stuk van de N2 wordt vaak gevaarlijk geparkeerd, op de ‘stoep’ of op de middenberm. Vaak gebeurt dit door vrachtwagens om te laden en lossen. Er zijn veel opritten van de handelsgebieden wat de doorstroom van de weg bemoeilijkt, maar ook gevaarlijk is. AWV wil de weg een update geven met veel plaats voor fietsers en hoogwaardig openbaar vervoer. In het verleden bleef participatie beperkt tot de institutionele partners: AWV, de gemeente en De Lijn, de handelaars werden na protest betrokken via bilateraal overleg, buurtbewoners werden geïnformeerd via een infomarkt. In 2017 viel het project stil omdat de verschillende partijen het oneens bleven. De handelaars vrezen voor te veel verlies van hun perceel (om plaats te maken voor zogenaamde ventwegen). Ze vrezen ook potentiële klanten te verliezen, die hun winkel voorbijrijden en niet meer gemakkelijk kunnen stoppen met het voorliggend ventwegen- ontwerp. Bewoners verzamelden 677 handtekeningen met een petitie tegen het ventwegen- ontwerp. Ze vrezen files, een hoge omrijfactor, meer geluid- en luchtvervuiling. De gemeente houdt vast aan ventwegen omwille van fietsveiligheid. Maar de fietsersbond zag nog heel wat punten die niet aangepakt waren. De Lijn hecht vooral belang aan openbaar vervoer tijdstippen, is geen fan van ventwegen en ziet liever een middenberm vrij voor OV. Bewoners en handelaars zijn dit ontwerp ook geliefd. De vrees blijft dat met overrijdbare middenberm de vrachtwagens de middenberm zullen blijven gebruiken om te laden en lossen. Nu in 2021 wil AWV de draad terug oppikken. De institutionele partners kwamen overeen te herstarten met schone lei, werken aan principes en (nog) niet aan het concrete ontwerp denken. AWV wil participatie verder opentrekken: bewoners en fietsers betrekken, alsook winkelklanten en personeel. Via die meerstemmigheid willen we de opties voor dit gebied opentrekken. Er is ook tijd voor participatie.
Links

- RELATIONS

2022-07-02 18:00:00

Jessica Schoffelen